Det så ut til å bli en fin høstdag! Jeg pakket sekken og dro hjemmefra før klokka 9. Kjørte til Langliveien og videre oppover Seterlia. Der traff jeg noen karer som var på hjortejakt. Det hadde allerede gitt resultater. Selv har jeg bare drevet med fotojakt. Mange flotte motiv å jakte på om høsten. Parkerte ved enden på Seterliveien og ruslet innover marka etter Kløvveien. På Børter slette fant jeg som forventet teiebær (tågebær). Små bær, som smaker godt!

Dagens mål var en ny tur til Hanstjønna, en sagnomsust plass langt til skogs. Hva som har skjedd der, vet ingen i dag. Det blir bare spekulasjoner.

Fikk for det mest sol på turen. Lett skydekke av og til, varmt og vindstille. Mens jeg gikk gjennom skogen, var det bare å forsyne seg av store blåbær.

Ved Knapphaugen forlot jeg seterveien (Kløvveien) og gikk østover til Moasetra (Negardsmosetra). Det er 66 år siden jeg kom hit for første gang. Da gikk vi på egne bein hele veien, 20 km fram og tilbake. I det siste har Gunnar på Negardsmoen begynt å renovere seterskjelet.

Her var det seterdrift fra 1862 til 1946. Før den tid hadde Negardsmoen (i Romundstadbygda) seterdrift i Gammelseterdalen. Men seterbudeia (seterdeia) likte seg ikke på den nye setra. Hun var redd for at det skulle dukke opp et gjenferd på seterplassen. En skremmende tanke! Hun tenkte på den mystiske Hans som har gitt navn til Hanstjønna, et tjern i nærheten. Ja, ja! Sagn er jo mer spennende enn tørre fakta. Bra med næring til fantasien.

Sagnet sier at denne Hans var en straffedømt rømling som hadde løpt langt og lenge med øvrigheta i hælene. Han ville hvile litt ved dette tjernet.

Hans la seg på et berg, sovnet og ramlet ned i tjernet hvor han druknet. Han ble funnet, men en slik fæl forbryter kunne visstnok ikke gravlegges på en kirkegård. Så rømlingen ble gravd ned i ei myr ved tjernet. Seterdeia på Moasetra fryktet at daudingen kunne komme snikende opp til setra. Grusomt!

Jeg satt lenge ved Hanstjønna i finværet. Stille og fredelig. Et gjenferd hadde gjort seg. Har aldri sett slike vesen. Ville blitt et blinkskudd!

Tok en annen vei tilbake fra Hanstjønna. Gikk meg på ei elgku, som løp i full fart fra fotografen. Rødprikket linje er seterveien til Gammelseterdalen.

Jeg har aldri tidligere vært på denne myra. Den firkantede vassdammen tyder på torvuttak. Torv er blitt brukt til taktekking (seterhus, høyløer) og som dekke på tjære- og kolmiler. I Langlimarka er det mange spor etter slike utmarksnæringer.

På hjemveien gikk jeg innom Storslettrabben, hytta som Knut Nerland bygde i 1983. Nå er hytteveien til Knut i ferd med å gro igjen.

På en slik vakker og varm høstdag hastet det ikke med å komme seg hjem. Satte meg på en bålplass jeg har for å tømme matboksen og nyte dagen.

En stakkar som ikke kom så langt. Denne bjørkefinken fikk dessverre ingen "sydentur". Selv så jeg for meg en vellykket slutt på dagen. Og det ble det!

Snart tid for å plukke tyttebær. Noe som mange ser fram til. Jeg velger helst den kortreiste måten: Fra bærtue til munn. En veldig god løsning!