Turruta: Todalen kyrkje - Husby - Knuken - Lauvåvatnet - Oddsbu - Øykjeskarvatna - Kvennsetsetrin - nedover seterstien - Kvennset - kirka.

Parkerte ved kirka og gikk til Husby. Derfra går det en sti oppover lia helt opp til toppen på Knuken. Forferdelig bratt! Ser Knuken bak kirketårnet.

Stien går oppover på en bratt fjellrygg langs elvejuvet til Lauvåa. Stien blir litt til høyre for bildet. Armene var til god hjelp der det var styggbratt.

Bra utsikt oppe på Knuken! Opp for Todalsøra innerst i Todalsfjorden har vi Rambjøra. Høyeste topp mot venstre er Grånebba (Vassnebba).

Ei vakker bygd! Elva slynger seg nedover dalen, omkranset av mektige fjell. Halle-garder nærmest helt til venstre: Austistua og Steinarstua.

Framme ved Lauvåvatnet. Her har Trimgruppa i Surnadal hengt opp en post, som inngår i Turorienteringen 2019. Fant posten (med kode) på naustet.

Vi hadde tenkt å gå tilbake om Kvennsetdalen, og gikk derfor oppover lia fra vatnet. Bak til høyre har vi Tydalsnebba. Ser over Romådalen.

To hyggelige karer på Oddsbu spanderte kaffe på oss. Smakte godt! Fikk en lang prat med Terje Talgø (til høyre) og Jon Olav Ørsal, som eier hytta.

Fra Oddsbu ruslet vi videre til Øykjeskarvatna. Vi så en perlemorvinge på gullris og store mengder med perlevintergrønn. Naturen er fantastisk flott!

I Øykjeskaret kunne vi betrakte Sula med sine to velkjente topper. Fra skaret går det en sti nedover til Kvennsetsetrin. Stedvis noe utydelig.

Her ser vi en liten del av Kvennsetdalen og litt av Todalsfjorden. Skimter Markastua nesten midt i bildet. Virker liten på så lang avstand.

Den siste matpausen tok vi på Viastusetra, ei av Kvennsetsetrin. Veggen har fått en fin farge, og taket er blitt pyntet med markblomster. Nydelig!

Så bar det mot bygda etter den gamle seterveien. Langs stien er det flere skilt med stedsnavn. Interessant for mange! Dette er ved Gammelsetra.

Tilbake til utgangspunktet. Etter 7 timer og ca 16 km. Knuken rager til værs i bakgrunnen. Stien går over det høyeste punktet.

Ragnar Halle var i ferd med å slå graset på kirkegarden. Han låste opp kirkedøra så vi fikk se hvordan kirka så ut innvendig. Noe vi satte stor pris på! Første gang jeg var inne i denne kirka. Fine farger! Det ble en flott avslutning på den første dagen i august. En turdag med mange slags opplevelser!