Det øverste bildet er tatt oppe på Saufjellet. Min aller første tur hit! Kan forklare hvorfor jeg tok en tur akkurat til dette fjellet:

6. juli i år hadde vi en fellestur (Tirsdagstur´n) til nabofjellet Hjelmkona (Hjelmkånnå) i Surnadal. Der så vi et gruveområde hvor de hentet ut krom-malm i noen år rundt 1800. Vi ser det som et brunt landskap som fanger blikket på lang avstand. Interessant plass!

Da vi stod der, så jeg en brun fjellknaus nær toppen på Saufjellet, som vi ser på ingressbildet. En god grunn til å ta en tur til Saufjellet.

10 dager senere, 16. juli, kjørte jeg til Saga i Bøverdalen, hvor seterstien (kløvveien) til Bæverfjordsetra starter. Brukte 30 minutter.

Begynte å gå kl. 8.30. Først gjennom en mørk granskog. Men her og der var det planter som fant levelige forhold. Slik som gauksyre.

Stien går oppover på østsida av Bjøråa. Et lite kraftverk nederst i lia utnytter et fall på 200 meter i elva. Liten vassføring akkurat nå.

Oppe ved inntaksdammen så jeg noe merkelig. Hva var dette for noe? Fant fort ei forklaring, for på et ark stod det ei oppfordring om å ta med litt kraftfôr til kvigene på Bæverfjordsetra. Helt greit! Tok en liten plastpose som lå i kassen og fylte den med kraftfôr.

Det er lagt kavl i mange av de bløte plassene på seterstien. En eldgammel og god metode! Stokkene ligger vanligvis på tvers av ferdselsretningen. I myr råtner de svært sakte. Mye bedre - iallfall estetisk - enn plankelagte myrer som har blitt vanlig i nyere tid.

Det er flere gamle seterhus på Bæverfjordsetra. Seterdrifta tok slutt etter krigen. Vi får se på disse husa som et minne fra setertida.

Torestusetra og solide murer etter et seterfjøs. Imponerende! Å få tak i disse steinene og frakte dem hit, har neppe vært gjort i en fei.

Her er det bare å velge og vrake. Blir nok for hektisk å ta alle turene på én dag. Men for den som liker å springe, er det vel mulig.

Men hvor hadde kvigene tatt veien? Jeg så kutråkk på flere plasser rundt Bæverfjordsetra. Fant til slutt ferske spor i den gamle stien som går fra setrene til Gammelsetra, som ble nedlagt for lang tid tilbake. Og der var de! Gikk og beitet på den eldgamle seterstølen.

Kvigene på Gammelsetra oppdaget meg plutselig da jeg kom gående inn på stølen. De ga blaffen i grønt gras og kom løpende helt fram til beina mine for å slikke i seg kraftfôr. Der og da følte jeg meg både populær og omsvermet. Ikke dagligdags for min del.

Så enormt mye rome på turen. Denne planten er giftig for sauer og kan føre til sykdommen alveld. Hos elg og storfe kan romeplanten mer sjelden gi akutt nyresvikt. Giftig ja, men en veldig vakker blomsterplante!

Fra Gammelsetra gikk jeg til Ånslætta, et viktig myrområde for markaslått i sin tid. Slet meg opp ei bratt li og kom opp til snaufjellet.

Da så jeg med ett den brune fjellknausen på Saufjellet, ikke langt fra toppen. På kart står det Raudfjellet oppe i denne fjellsida.

Det rare var at fjellknausen ble lengre og lengre unna etter hvert som jeg beveget meg framover. Virket iallfall slik!

Kom heldigvis omsider fram. Det var overskya vær og litt vind på toppen. Et tilnærmet optimalt turvær en varm sommerdag.

Som fortalt i begynnelsen, var vi på Hjelmkona ganske nylig. Her har vi Hjelmkona med det omtalte gruveområdet - sett gjennom ei telelinse fra toppen på Saufjellet. Hjelmen reiser seg til værs rett bak Hjelmkånnå

Malmforekomsten på Saufjellet er nesten på toppen på fjellet. Kort vei til en pinglete toppvarde, 793 moh. Tok noen bilder derfra. Utsikten i dag var brukbar. På tross av motlys og dis. Her skuer vi mot Trollheimen med sunndalsfjell langt bak.

Det var som sagt disig denne dagen og heller dårlig sikt. På dette bildet har vi Storfjellet som nærmeste topp til venstre. Skimter litt av Englivatnet nede til høyre. Jeg fikk min første tur til Englivatnet og Storfjellet 12. juli nå i sommer. Nok av fjell å prøve seg på!

Det er selvsagt mye lettere å studere ting på nært hold. Raudberglav er en fargerik lav som er vanlig i fjellet. Den vokser på kalkrike berg og berg som over lang tid er blitt påvirket av fuglegjødsel. Kan derfor noen ganger avsløre reir- og speideplasser for rovfugler.

Men det vakreste jeg så på Saufjellet denne julidagen, var fjelltjæreblom. Den vokser der det er tungmetaller i berggrunnen.

Fra Saufjellet hadde jeg tenkt å gå ned til Ånslætthalsen for å ta en lang matpause. Stoppet ved denne forseggjorte steinvarden.

God utsikt fra varden til Ånslætta. Et svakt motlys ga et diffust bilde. Hadde sola virkelig tenkt å vise seg fram for første gang i dag?

Dette er Høystakken. Har gått over toppen fire ganger: To fotturer, én skitur og en tur med stegjern på hardt skareføre.

Skaret helt nederst på bildet er Ånslætthalsen. Det var det viktigste nå! Følte at det var på tide med en lang hvile- og matpause.

Spekemat med flatbrød og noen små, velsmakende nypoteter gjorde susen. Super turmat!

På vei ned fra Ånslætthalsen kom sola for fullt. Herlig! Det ruvende fjellet er Skarven. Kan anbefale en tur over denne fjelltoppen også. Har tatt to turer med start nedenfor Seterbøsetra og ned igjen på motsatt side av fjellet. Havner da i Hårkalldalen. Men det går bra!

Dette er det eneste seterhuset som i dag står på Seterbøsetra. Står og står ... Det er vel snart over og ut for dette falleferdige huset.

Seterbøsetra og fjella rundt har lenge vært turmål for meg. Har kanske tatt nok turer dit nå. Mer interessant å dra til Bæverfjordsetra.

Endelig nede ved Seterbøen. Bratt vei nedover lia! Så fram til flatere terreng. Selv om jeg heretter måtte gå langt på en asfaltert vei.

Tok sin tid å gå etter bilveien fra Seterbøen til Saga, der bilen stod. Det fine er at man ser mye mer når man går enn når man kjører bil.

Oppdaget en plass langs veien hvor det vokste massevis med markjordbær. Smakte utrolig godt for en sliten og sulten fjelltraver.

Jeg hadde tenkt å bruke mesteparten av denne flotte sommerdagen på en lang fjelltur. Fikk sett både velkjente og nye plasser!

Det ble en åtte timers tur fordelt på ca 15 kilometer. Må nok la beina få et par hviledager før jeg legger ut på en ny fjelltur.