Skodda hang over fjelltoppene og været var litt rufsete i dag. Da passet det bra med bare en kort markatur i nærheten.

Vi valgte Seterlia nord for Trøknaholten i Rindal. Etter noen minutter i bilen kom vi til brua over Litltrøkna ved Solvang, ca 300 meter nordøst for Trøknaholt Camping. I starten fulgte vi en skogsvei, deretter en tursti. Det siste stykket ruslet vi etter seterstien som går til Trønsdalssetra.

På veikanten langs skogveien var det store mengder med blåkoll og andre blomsterarter. Man måtte bevege seg veldig sakte for å studere alt. Jeg har gått her i flere somrer, men kan ikke huske å ha sett så mye markblomster. Praktfullt!

Da vi kom opp til trimkassen i Seterlia, fikk vi servert ei kraftig regnbyge. Ingen ba om en langvarig pause her, så vi gikk videre etter den gamle seterveien. Vi satset på en skikkelig matpause ved Trøknvatnet.

De yngste i turfølget kom først fram til hytta ved Trøknvatnet. Her ble det en lang og hyggelig matpause. Trivelig å gå på tur sammen!

Regnværet ble erstattet av litt yr. Og senere på dagen ble det perioder med oppholdsvær og et par lynraske solglimt.

På hjemveien gikk vi om Harestua, ei hytte som ble bygd av Lars Fosseide. Dette er brua over Litltrøkna nedenfor Harestua. Stor vassføring i dag.

Enorme mengder med flekkmarihand i år. Dette er ei av mange myrer med denne flotte orkidéen. Mer enn vanlig, etter mitt skjønn.

På turen ble vi overvåket av både heilo, heipiplerke, gransanger, fjellvåk og havørn. Trolig også andre fugler, som observerte det de kanskje mente var noen skremmende skapninger. En trussel mot ungene deres. Selv så vi på oss om fredelige turgåere.

Blomster blir et ekstra flott syn på nært hold. Da kan vi oppdage mange nydelige detaljer. Dette er flekkmarihand.

Blomstringen og trekkfuglene forsvinner jo når høsten kommer. Vi får komme oss ut å nyte sommernaturen mens vi har den.